Doodsangsten

7 augustus 2016 - Bentota, Sri Lanka

SunsetZaterdag 6 augustus
Vandaag vertrekken we weer verder naar onze volgende bestemming Bentota. We proberen wat uit te slapen om vervolgens de tassen weer te pakken en naar het busstation te gaan. Gelukkig dit keer weer geluk dat we de eerste beste bus in konden stappen. We doen er ongeveer een uurtje over om in Bentota aan te komen. We stappen de bus uit voor we in het stadje zijn aangekomen. Dit omdat ons hotel 7 kilometer van het centrum ligt. Hier hebben we niet echt op gelet tijdens het boeken. We pakten een tuk tuk die ons netjes voor de deur van het hotel af gooide. Het is echt een mooi gebouw met een super mooie tuin en een zwembad. We lijken de enige gasten te zijn en worden meegenomen naar onze kamer. Omdat we in dit hotel onze stoelen voor de terug vlucht moeten reserveren hebben we dit keer echt WiFi nodig. We attenderen de huisbaas erop dat de WiFi in onze kamer niet werkt. Tot onze verbazing krijgen we gratis en voor niks een upgrade naar een deluxe kamer waar de WiFi het wel doet. Wij blij! De huisbaas vond namelijk dat alles gewoon moest werken en waarschijnlijk zouden wij deze twee nachten toch de enige gasten zijn.

Onze spullen allemaal weer een plekje kunnen geven en meteen gebruik gemaakt van het zwembad. Heel erg afkoelend is het niet, de zon staat volle bak op het zwembad waardoor het water lauw is. Geen probleem, we zijn al blij dat we ondanks het lauwe water toch kunnen zwemmen en de zon kunnen vermijden. We besluiten voor de komende 1,5 dag een scooter te huren omdat dit ook handiger is dan steeds een tuk tuk. Nadat we allebei even hebben geplonsd besluiten we een beetje rond te gaan crossen. We komen langs tempels, prachtige natuurgebieden en kleine dorpjes. Alle mensen roepen, lachen en zwaaien naar ons. Na een tijdje rond tuffen gaan we een hapje eten. Eenmaal het menu in onze handen is het toch best een duur tentje. We krijgen een slabber op onze benen en de tafel wordt gedekt. Chique de frimmel dus. We genieten van het eten, wat trouwens echt heerlijk was, maar genoten nog meer van het eerste dessert wat we hebben besteld. Waar we iets minder van genoten was uiteindelijk de rekening. We bekeken de zonsondergang en besloten terug te gaan naar de kamer. We lazen nog wat, keken een film en sloten daarna onze ogen.

KrokodilZondag 7 augustus
Vandaag werden we om kwart voor negen opgehaald door een tuk tuk chauffeur. We gaan een rivier tocht doen en hopen een hoop leuke dieren te spotten. We begonnen de tocht en zeiden tegen elkaar 'oh wat fijn, eindelijk wat wolken aan de lucht'. Helaas won de zon het van de wolkjes en zaten we alsnog in de brandende zon. Onze weg vervolgden door de mangroven. Erg prachtig om te zien, de takken van bomen die een weg banen naar het water. We zagen grote veranen, krokodillen en prachtige vogels.

We genoten van het uitzicht en van het moois wat er om ons heen aan dieren rond liep. Op een gegeven moment kwamen we bij een steiger waar een oudere man met een baby krokodilletje zat. Ik liet al meteen blijken dat ik er niks van moest hebben door aan de andere kant van de boot te gaan zitten. Wat misschien niet het aller slimste was om te doen aangezien de gids en de oudere man het alleen maar grappiger vonden om mij te klieren. De gids nam het krokodilletje aan en gooide het op mijn schoot. Ik vond dit echt gewoon niet leuk en vroeg of ze het er af wilden halen. Schijnbaar was het heel hilarisch want de gids en de man (EN Nick) hadden het te druk met lachen. Nick hielp me niet eens en pakte alleen maar de Go Pro om het te kunnen filmen. Pas toen ik echt bijna ging beginnen met huilen, ja zo leuk vond ik het dus, pakte de man de krokodil van mijn schoot. Om het grapje nog even af te sluiten duwde die het beest nog wel even in m'n gezicht. Ik was boos! Nick daarentegen moest het op alle plekken aanraken en hield het gewoon vast alsof het een puppy was. Voor de foto's vond ik het leuk maar het moet niet té dichtbij komen.

Aan het einde van de rit bracht de tuk tuk ons weer naar het hotel. We kleedden ons om en besloten weer even te vertoeven aan het zwembad om vervolgens weer met de scooter op pad te gaan. Na wat uurtjes rond crossen zijn we weer in een restaurant beland om aan het diner te beginnen. Dit keer besloten we toch maar weer voor een 'redelijke' prijs te gaan. We reden nog wat rond en besloten weer terug te gaan naar het hotel. Ik pakte mijn boek en Nick zijn telefoon (lekker rustig). Nu hebben we onze spullen weer gepakt want morgen moeten we er weer vroeg uit om terug te gaan naar waar we begonnen zijn, Negombo. We pakken de trein om iets over 8 in de ochtend en verwachten dan om 11 uur daar te zijn.

Wij kijken er enorm tegenop omdat dit het einde van onze reis zal gaan betekenen. (Over)morgen weer een verslag, en dan met het droevige nieuws, we komen weer richting Nederland!

1. Jebroer:
    7 augustus 2016
    Lekker bezig kinders! Geniet er nog maar even van!
  2. Toine Hettie and dogs:
    7 augustus 2016
    Hoi Lisa en Nick, weer veel gezien én leuke én minder leuke dingen meegemaakt. Nog ff en dan.......geniet er nog ff van!