Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

26 juli 2016 - Kandy, Sri Lanka

Snorkelen op Pidgeon IslandMaandag 25 juli:
We zijn nog steeds in Uppuveli. Vandaag hadden we afgesproken bij een boekingskantoortje om te gaan snorkelen op Pidgeon Island. Om half 9 stonden we klaar voor vertrek toen we te horen kregen dat we niet mee konden. Flink balen en zowat gesmeekt om toch mee te kunnen. Gelukkig vond de man onze puppy ogen zielig genoeg om ons toch nog mee te laten in de boot. We moesten wel om half 9 vertrekken want we hadden de hotelbaas beloofd om om half 3 echt weg te zijn van onze kamer. Tenslotte hadden we al een late check out voor elkaar gekregen dus konden we het niet maken om nog een uurtje langer te blijven.

Met de boot naar Pidgeon Island was toch nog een behoorlijk stukje. Dat hadden we allebei niet verwacht. Aangekomen op het eilandje konden we meteen gaan snorkelen. We begonnen heel enthousiast aan de "tocht", op zoek naar rif haaien. En jawel hoor, maar liefs twee met eigen ogen gezien. De derde zagen we pas toen we thuis de go pro beelden terug keken. We waren helaas te druk met een andere hele mooie vis. Verder barstte de zee van mooie vissen en veel koraal. Ook heel veel koraal was dood, wij hadden al het idee dat er hier iets minder naar gekeken werd. Gelukkig was er een soort route uitgelijnd waarin je mocht snorkelen zodat er niet nog meer koraal dood zou gaan. Een leuke tocht met als toppunt toch wel de haaien.

Na afloop zijn we terug gegaan naar het hotel om ons te douchen en onze spullen te pakken. Douchen na een strandbezoekje is toch wel heel erg fijn als je 5 uur in een bus moet zitten. De reis naar Kandy begon... We pakte een tuk tuk naar het busstation en gelukkig stond de bus naar Kandy er echt nog net. Vlug instappen en plaats genomen. Dit keer waren we niet de enige blanken. De reis begon eigenlijk drie keer ***. Het was warm, we zaten met drieën op een klein bankje, wat niet echt comfortabel was. Uiteindelijk een fijn plekje weten te bemachtigen waar we zelfs onze benen ook iets beter kwijt konden. De laatste 1,5/2 uur waren echt een ramp. De bus werd echt helemaal ram en ram vol gestampt. Mensen die er niet meer bij konden, konden gewoon instappen. Voor mensen die bekend zijn met de bussen naar school, dat was er echt nog niks bij. Uiteindelijk aangekomen in Kandy, na een reis van zo'n 5 uur. Blij dat we onze benen weer konden strekken. Vlug een hapje gegeten in het centrum en daarna de eigenaar van het hostel gebeld zodat hij ons kon komen halen.

We verblijven nou in Mountain View, de naam liegt er niet om, het uitzicht is echt schitterend. De mensen waar we verblijven zijn echt super aardig en helpen en denken echt in alles mee. Na enig geklets en gegiebel naar bed om uit te rusten van de lange reis.

Altijd op blote voeten, weer of geen weer..Dinsdag 26 juli:
De tijd vliegt! Inmiddels zijn we al een week van huis. Vandaag staat er de hele dag wat op de planning. Met de eigenaar van het hostel, die we uit handigheid Raku mogen noemen (zijn eigen naam is niet uit te spreken), gaan we op pad. De tuk tuk stopt als eerste bij het treinstation. Niet omdat dit een hoogtepunt zou moeten zijn maar omdat we tickets moeten reserveren voor de volgende bestemming. Helaas was alles al uitverkocht en konden we weer vertrekken.

Na een lange weg door het centrum en de buitenwijken van Kandy kwamen we aan bij de theefabriek. Hier werd met machines nog thee gemaakt. We kregen een rondleiding van een vrouw die alles tot in de details aan ons vertelde. Van het plantje tot de blaadjes en van de blaadjes tot de thee. Er waren echter drie plantjes die door ieder een eigen proces voor meerdere smaken zorgden. Entree was gratis maar natuurlijk probeerde ze je wel wat thee te verkopen. Bij ons niet gelukt, maar we lieten wel netjes een fooi achter.

De volgende stop was spice garden. Ook hier konden we gratis naar binnen en vertelde een gids ons welke plant welke kruiden gaf. En welke mengelmoesjes voor welk product zorgden. Ze hadden overal wel wat voor. We vonden het leuk om een keer gezien te hebben. Aan het einde belanden we natuurlijk weer in een winkeltje waar gehoopt word dat je ook weer wat mee naar huis neemt. De prijzen daar waren echt absurd. Weer niet gelukt, maar weer een fooi gegeven aan de man die ons uitleg had gegeven.

We stapten weer in de tuk tuk en kwamen vervolgens bij de laatste bezichtiging van vandaag. Botanical Garden is een super grote tuin vol mooie bloemen, grote bomen, verschillende soorten dieren en vogels. Het was super mooi om te zien en sommige dingen waren echt heel apart. Bomen in vormen en maten zoals nog nooit eerder gezien. We hoorden ook constant een geluid wat we niet konden plaatsen, na een tijdje in de rondte hebben gekeken, zagen we echt duizenden vleerhonden. Super leuke tuin om eens geweest te zijn. Na ongeveer twee uur rond te hebben gelopen zijn we weer terug gegaan naar de tuk tuk. Inmiddels was het half 5 en wilden we even terug naar de kamer. We moesten namelijk onze lange kleding tevoorschijn halen om de tempel te mogen bezoeken.

Na een tijdje rust heeft Raku ons afgezet bij de Temple of Tooth. Deze tempel is een van de meest belangrijke tempels in het boeddhisme. De tand van Boeddha wordt bewaard in deze tempel. Bij binnenkomst werden de mannen van de vrouwen gescheiden en werden we grondig gecontroleerd of we niks bij ons hadden en of we de juiste kleding wel aan hadden. Door mijn split in mijn rok (tot iets over mijn knie), mocht ik eigenlijk niet naar binnen. Maar omdat ik mijn rok iets meer naar beneden trok mocht ik gelukkig door. De tempel vond ik echt heel mooi, mooie beschilderingen en vol met goud. Gelukkig waren we op tijd want om 18:30 begon het ritueel. Toeristen kwamen met stromen binnen gevallen. Wij hadden toen al de hele tempel bekeken dus bleven we even staan kijken om vervolgens richting de uitgang te lopen. Ik geloof dat we de enige waren die op dat moment de tempel verlieten. Oja, ondanks de natte ondergrond en de vallende regen moesten we toch onze schoenen achterlaten.

Na dit alles zijn we lekker een hapje gaan eten om vervolgens weer terug te keren naar het hostel. Lekker een filmpje gekeken op de kamer (thanks to papa's netflix-account) om nu lekker te kunnen gaan slapen. Het is hier inmiddels al 00:00 geweest dus tijd om onze rust te pakken. Morgen zijn we nog een dagje hier. Nog geen plannen maar het komt vast en zeker goed.

Slaap lekker!

1. Joan en Wilma:
    26 juli 2016
    Hoi schatjes, weer een prachtig verhaal en hele mooie foto's, jullie weten ons wel een beetje jaloers te maken. Schrijf nog maar veel mooie verhalen en houd ons zo op de hoogte. Wij genieten ervan. Veel plezier xxx Joan en Wilm
  2. Pap en mam:
    26 juli 2016
    Hoi schatjes,weer een prachtig verhaal en hele mooie foto's, jullie weten ons helemaal NIET jaloers te maken ,maar blijf ons wel verrassen met nog meer foto's en zeker met de mooie verhalen (Lisa compliment) . Groetjes van ons en Tante Chris.